Wil je de betrokkenheid van medewerkers testen?

Run jij een bedrijf met een groot team en wil je graag de betrokkenheid van medewerkers testen? Dan kun je daarvoor gebruik maken van de software van solkie. Deze is s speciaal ontwikkeld om op geregelde basis naar de mening en feedback van medewerkers te vragen. Je kunt het inzetten om informatie over allerlei aspecten te krijgen, zoals:

  • Hoe medewerkers de sfeer op de werkvloer ervaren
  • Wat ze van de manier van leidinggeven vinden
  • Wat de betrokkenheid van medewerkers is
  • Hoe ze de omgang met collega’s vinden
  • Hun ervaring met ziek melden, etc

Er zijn echt tal van zaken te bedenken die je middels dit soort onderzoeken aan je medewerkers kunt vragen, en dat kan zowel anoniem als met naam en toenaam, wat jij wilt. Anoniem vinden de meeste werknemers echter het fijnst. Dan kunnen ze namelijk veel eerlijker zijn over de gang van zaken en vertellen wat ze daar echt van vinden. Als je een onderzoek naar de betrokkenheid van medewerkers met naam en toenaam wilt laten invullen dan is de kans groot dat medewerkers zaken waar ze zich aan storen niet uitspreken. Je loopt op die manier belangrijke informatie mis die je kan helpen bij het verbeteren van hun productiviteit. Daarom kiezen de meest werkgevers ervoor om dit soort onderzoeken anoniem te laten invullen, en bovendien periodiek. Als je ze namelijk elke paar maanden opnieuw dit soort vragenlijsten laat invullen dan kun je de verbeteringen en groei in de gaten houden. Zaken waar men eerst niet tevreden over was heb je kunnen aanpakken, en je ziet direct effect.

Waarom de betrokkenheid van medewerkers testen?

Steeds meer bedrijven zien het nut in van het testen van de betrokkenheid van medewerkers. Het levert ze namelijk veel inzichten op met betrekking tot de manier van werken en hoe iedereen het werk ervaart. Daar kunnen ze vervolgens op inspelen, waardoor de zaken verbeteren. Dit merken ze bijvoorbeeld aan een hogere productiviteit, meer marge op hun producten of diensten, een hogere klanttevredenheid en veel minder verzuim. Vooral het laatste punt is heel belangrijk. Als je namelijk geregeld de betrokkenheid van medewerkers test weet je wanneer je in moet grijpen. Als mensen ontevreden zijn en geen plezier in hun werk hebben is de kans groter dat ze uitvallen. Met de hoge burnout-cijfers van tegenwoordig wil je dat natuurlijk waar mogelijk voorkomen.

De beste manier om feedback te vragen

Veel onderzoeken naar de betrokkenheid van medewerkers zijn ellenlang en nemen dus veel tijd in beslag. Bij solkie geloven ze juist dat het beter is om mensen wat vaker naar hun ervaringen te vragen, maar wel beknopter. Als mensen geen zin hebben om hele lange vragenlijsten in te vullen dan zijn ze namelijk geneigd om er minder hun best voor te doen, of het af te raffelen. Als je ze juist wat vaker naar hun ervaringen vraagt en ze daar heel snel mee klaar zijn dan heeft dat een tegengesteld effect. Je krijgt dan veel betere informatie over de betrokkenheid van medewerkers, en daar kun je vervolgens de organisatie mee bijsturen. Ze zeggen niet voor niets: Meten is weten.

Reageren is niet mogelijk